Niestety, ze względu na brak świadomości na temat konsekwencji nieuzupełnionych braków zębowych, pacjenci często odwlekają decyzję o naprawieniu tej sytuacji.

Dzisiaj pragnę poszerzyć Państwa wiedzę w tym temacie.

Negatywnymi skutkami pozostawienia ubytków zębowych (nawet pojedynczych) bez uzupełnienia są:

• Przemieszczenie się pozostałych zębów, zarówno w wymiarze pionowym (wysuwanie się zębów) oraz poziomym (nachylanie się sąsiednich zębów w kierunku luki). Wysuwanie się zębów (tak zwany efekt Godona) czasem jest tak duże, że może być powodem ich utraty. Znaczne nachylenie zęba uniemożliwia późniejsze uzupełnienie braku, może być również powodem zmian zanikowych kości wokół pozostałych zębów.

• Zgryz urazowy (choroba okluzyjna) będący przyczyną licznych dolegliwości.
  • Przeciążenie pozostałych zębów prowadzące do ich ścierania się, pękania i tworzenia ubytków przyszyjkowych.
  • Nadwrażliwość zębów.
  • Zmiany w przyzębiu zębów sąsiednich.
  • Rozchwianie pozostałych zębów.
  • Dolegliwości bólowe ze strony mięśni żucia, nadmierne ich napięcie, mogące prowadzić do bruksizmu.
  • Patologie w obrębie stawów skroniowo-żuchwowych.
  • Bóle głowy.
  • Zaniki kostne w miejscach ubytków.
  • Pogorszenie funkcji mowy.
  • Zaburzenie funkcji żucia. Niewystarczające rozdrobnienie mechaniczne pokarmów przyczynia się do zaburzeń w jego trawieniu i przykrych dolegliwości ze strony przewodu pokarmowego.
  • Pogorszenie estetyki. Ze względu na brak podparcia na zębach, powłoki skórne zapadają się, tworzą się brudy nosowo-wargowe, skraca się dolny odcinek twarzy, kąciki ust opadają.
  • Pogorszenie komfortu życia.

Konsekwencje o których wspomniałam zachodzą stopniowo, organizm w naturalny sposób będzie starał się kompensować postępujące zmiany. Dlatego też pacjenci przez długi czas, nie odczuwając żadnych dolegliwości, bagatelizują problem związany z nieuzupełnionymi brakami zębowymi.  Jeśli jednak na wczesnym etapie nie zostanie podjęte właściwe leczenie, negatywne skutki będą trudniejsze w wyeliminowaniu, leczenie dłuższe i bardziej skomplikowane, a nieprzyjemne objawy staną się bardziej dokuczliwe.

Wczesne podjęcie leczenia mającego na celu uzupełnienie brakującego zęba bądź zębów stanowi najskuteczniejszą metodę profilaktyki przed negatywnymi konsekwencjami utraconych już zębów.

Mam nadzieję, że choć trochę przybliżyłam Państwu istotę potrzeby uzupełniania braków zębowych.

Nowoczesna stomatologia dysponuje wachlarzem rozwiązań umożliwiających odtworzenie brakujących zębów oraz przywrócenie funkcji i estetyki. Wybór najlepszej, dobranej indywidualnie do potrzeb i sytuacji pacjenta metody, wymaga przeprowadzenia odpowiedniej diagnostyki i badania przez lekarza specjalistę w dziedzinie protetyki.